Webology

شنبه ٢۳ مهر ،۱۳٩٠

مجله وب‏شناسی

وب‏شناسی به عنوان برابرنهاده پارسی برای واژه انگلیسی "Webology" و واژه فرانسوی "Webologie" انتخاب شده است. از لحاظ لغوی «وب‏شناسی» از دو واژه وب "Web" و پسوند "شناسی" به عنوان برابرنهاده "Logia" یونانی، "Logie" فرانسوی، یا "Logy" انگلیسی، تشکیل شده است. وب‏شناسی در اصطلاح یعنی علم وب. به عبارت دیگر، وب‏شناسی علم جدیدی است که به مطالعه جنبه‏های گوناگون پدیده وب جهانگستر (تولید، ذخیره، نمایه‏سازی، جستجو، بازیابی و اشاعه اطلاعات در محیط وب، تجارت و بازاریابی از طریق وب، تاثیرهای علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، و سیاسی وب، و غیره) می‏پردازد. در راستای مطالعه و شناسایی جنبه‏های گوناگون وب، مجله وب‏شناسی راه‏اندازی شده است. مجله وب‏شناسی، مجله الکترونیکی علمی-پژوهشی بین‏المللی در حوزه علوم کتابداری و اطلاع‏رسانی و علوم رایانه است که در جهت رسیدن به اهداف پیش‏گفته، مقاله‏های مرتبط با جنبه‏های مختلف وب را منتشر می‏نماید.

     هشت سال از عمر مجله وب‏شناسی انگلیسی‏زبان می‏گذرد. تعداد استنادهای مجله در مجله‏ها و همایش‏های خارجی به 975 استناد رسیده و در مجله‏های موجود در پایگاه آی.اس.آی. 196 بار مورد استناد قرار گرفته است، بر اساس همین میزان استناد موجود در آی.اس.آی. ضریب تأثیر مجله بیش از دو است. در مجموع، مجله موفقی بوده است. یکی از اهداف اولیه راه‏اندازی مجله وب‏شناسی این بود که زمانی فرا برسد که  رشته‏ای یا علمی به نام وب‏شناسی در دانشگاه‏ها تدریس شود. اینک در برخی دانشگاه‏ها چنین رشته‏ای وجود دارد و برخی نیز حداقل یک درس در این حوزه تدریس می‏کنند. اغلب مجله‏هایی که در یک حوزه خاص بنیان گذاشته می‏شوند بعد از چند دهه منجر به تاسیس یک علم جدید می‏شوند، برای نمونه، مجله کتابداری که توسط ملویل دیویی و چارلز امی کاتر در آمریکا بنیان نهاده شد مبانی نظری علم کتابداری را فراهم کرد، یا مجله علم‏سنجی یک زیرشاخه از علم کتابداری را بنیان نهاد.

    بنده براین باور بوده و هستم که تولید علم مساله مهمی است، اما اشاعه و ترویج آن در مقیاس بین‏المللی و گسترده مساله مهم‏تری است. به همین دلیل از سال 2004 به جرگه طرفداران دسترسی آزاد پیوسته و هرچیزی که بنویسم را از کانال‏های ارتباطی مختلف در دسترس کاربران قرار می‏دهم. ممکن است شخصی بزرگ‏ترین تولیدکننده یک محصولی باشد ولی اگر نتواند محصول خود را در بازار ملی و بین‏المللی عرضه نماید، در عمل تولید آن هم ارزش و فایده‏ای ندارد و فقط هدر دادن زمان، انرژی و منابع مالی است. این دقیقاً مشکلی است که خیلی از مجله‏های دنیا و به ویژه مجله‏های ایرانی انگلیسی‏زبان دارند؛ به ندرت در گروه‏های بحث تخصصی عرضه می‏شوند، دست‏اندرکاران مجله هنوز تفکر سنتی دارند و فکر می‏کنند که کاربران (خوانندگان) مجله بیکار هستند و برای خواندن آن حتماً به کتابخانه‏ها رجوع خواهند کرد؛ در حالی که با یک نامه الکترونیکی می‏توان مجله را به استحضار هزاران نفر در جهان رساند.

علیرضا نوروزی

[ خانه| آرشيو | پست الكترونيك ]

مجله وب شناسی

گروه بحث دانش شناسی و اطلاع شناسی

راهنمای وبگاه های کتابداری و اطلاع رسانی ایران

راهنمای کتابداران و اطلاع رسانان ایرانی

فهرست دانشگاه های ایران

وب سنجی

مجله های الکترونیکی جهان

مجله های کتابداری دسترسی آزاد

مجله های کتابداری: الکترونیکی



خانه
آرشيو
پست الكترونيك